torstai 5. marraskuuta 2020

Gejia- ja miao-kansojen luona

Tikkua vuolemassa.

Viljaa kuivattamassa.

Vastapäätäni jakkaralla istuu puutikkuja vuoleva nainen. Jos hän olisi Suomessa, voisin veikata tikuista tulevan makkaratikkuja. Nyt ne voisivat olla kiinalaisia ruokailupuikkoja, mutta siihenkin ne vaikuttavat hieman heppoisilta.

Mutta en minä raukka osaa kysyä. Ei ole yhteistä kieltä.

Nainen kuuluu pieneen Gejia-heimoon. Heimon tunnistaa ennen kaikkea päähineestä.

Kuin pieni astiapyyhe olisi kiedottu naisen päähän siten, etta niskasta ja korvien päältä pyyhkeen liepeet nousevat lierihatun lailla. Liina, jossa on valkoisella pohjalla vihreitä raitoja, on päälaelta nostettu tötterölle, ja tötterön lapi sitä tukemaan on työnnetty sukkapuikko.

Mutta jos meillä olisi yhteinen kieli, nainen esittelisi päähineensä eri sanoin - luulisin.

Hän asuu rinteessä, metsän siimeksessä olevassa kylässä. Kapeat polut kiemurtelevat pihapiirien välistä ja välillä niiden kautta. Tänne eksyisi, jos kylä olisi isompi.

Matkalla kylään.

Naisen ympärillä peuhaa kaksi lasta, nyt ujoina, kun vieras setä tuli kylään. Taaempana vanhaemäntä keräilee oksia. Miehiä ei näy.

Maalaamattomat, vanhuuttaan harmaantuneet puurakennukset ympäröivät pihaa kolmelta puolelta. Kivinen aita suojaa pihaa neljänneltä. Kissanpentu loikoilee aidan vierellä raukeana.

Yhdellä sivulla on kaksikerroksinen, suomalaisittain luhti, jonka yläkerran parvekkeen pienoille on nostettu maissintähkiä kuivumaan. Keskellä pihaa punotulla matolla kuivuu jyviä.

Chongan on mainio paikka tutustua Kiinan etnisiin vähemmistöihin. Kaupungin toisella puolella on miao-kyla, jonka asukkaat tunnistaa sinisistä vaatteista sekä valkoisen ja hopeisen kirjavista päähineistä.

Miao-naiset markkinoilla





Koululaiset tunnistaa kovasta metelistä. Ylipäänsä kiinalaiset tunnistaa kovasta metelistä. Kun kuuntelee kiinalaisten keskustelevan, tuntuu kuin he riitelisivät.

Nurkan takana paljastuu, etta meteli ei johdu tällä kertaa välitunnista, vaan koulua käydään pihalla. Luokkahuoneet ovat täynnä, joten pienet pulpetit ovat koripallotelineitten alla siistissä riveissä, ja oppilaat väsäävät innokkaina matematiikan tehtäviä.

Tähänkö vielä joskus päädytään Turussakin, kun homeettomat koulurakennukset alkavat loppua.
 
Koulutunti.


Chongan on pieni kylä Kaakkois-Guizhoussa, Kailista 60 kilometriä luoteeseen. Kylää halkoo joki, jonka varrella on upeita, jopa nelikerroksisia puutaloja. Huonokuntoisia tosin.

Talot näkee parhaiten, kun istahtaa paikalliseen föriin ja antaa kiinalaistyyppisellä olkihatulla päänsä suojanneen lautturin meloa pitkän veneensä vastarannalle.








Chonganissa koin olevani varsin kaukana. Olin ainoa valkonaama kylässä, ja olin ainoa asiakas hotellissa.

Eikä minua hotelliin kukaan odottanutkaan. Hotelli on jokirannan rinteessä appelsiinipuitten suojassa. Sokkeloisella pihalla on erilaisia pieniä siltoja, ja sisäänkäynnit huoneisiin ovat suoraan pihalta eri korkeuksista. Pihalla on jopa pieni allas, jossa on miniatyyrisiltoja ja pagodoja.

Alue kaikessa runsaudessaan voisi olla vaarivainaani tekemä.

Respan ovella olevassa lapussa lukee, etta mikäli ketään ei ole paikalla, valitse vapaasti huone, jonka ulko-ovessa on avain. Tulen pian.

Kolmeen tuntiin en nähnyt ketään. Juuri kun paikallinen telkkari näytti maalikoostetta Barca-Chelsea-matsista, paikan omistaja saapui yllättyneenä vieraasta.

Privatehotellini.

Parin yön jälkeen palasin Kailiin. Bussi nousi serpentiinitietä Chonganista. Alhaalla näkyi jokea ylittävän lautan silhuetti. Toistakymmentä päätä jätti varjon kimaltelevaan jokeen.

- - -

Reissutarina on vuodelta 2006. Kun nyt, 14 vuotta myöhemmin googlailin kuvia Chonganista, luulen että vierailin maailmassa jota ei enää ole.

1 kommentti:

  1. Gambling Addiction Treatment Programs and Resources - Dr. Dr. Dr.
    › gambling › gambling I also do 공주 출장샵 what I normally 안산 출장샵 do, and find 의왕 출장마사지 the 강원도 출장마사지 best treatment options to help improve 김제 출장안마 my gambling behavior. The research here is driven

    VastaaPoista